Lyskväll, campylobacter och förkyld

Förra lördan åkte Sven och jag upp till stugan i norr och firade lyskväll med moster, morbror och svärföräldrar. Det är riktigt trevligt! Man tänder så många marschaller det går i hela skärgården,eldar vid bra vind och skjuter raketer. Sen passar man på att grilla korv och äta tillsammans. Det var en fin kväll, lagom varmt/kallt och månen gick fram och tillbaka mellan molnen och gjorde guldgata i vattnet. Söndagen åt vi tillsammans med svärföräldrarna och så kom Lilla gumman och Handyman på snabbesök. Sen gjorde vi sällskap hem.
Väl hemma hade Ludolf fått hög feber igen, 39,8, och hade ständiga diaréer. Han hade det i slutet av veckan men blev bättre så vi trodde ju det var en vanlig magåkomma. Ludolf ringde i alla fall Sjukvårdsupplysningen (heja Tösen som föreslog det) och dom tyckte att vi skulle åka till akuten. Eftersom jag var piggast körde jag. Stackars Ludolf! Hög feber och försöka låta bli att kräkas innan vi kom fram...... Vi fick vänta länge - och hur kan man tro att sjuka människor kan sitta på en stol och vänta?? Fick fram en brits till Ludolf som han kollapsade på. Äntligen fick vi komma in! Ludolf fick dropp och efter ett tag var han lite piggare men toa besöktes med jämna mellanrum dvs stup i kvarten. Mer väntan - 18 före oss - så kom läkaren.
"Hur mår du"  Ja vad trodde han - vi åker inte till akuten mitt i natten för ros skull...
"Har mått bättre, ont i magen, kräks, diarée, feber"
"Du har nog åkt på en maginfluensa, och råkat återsmitta dig själv när du städat toa, men jag ska höra med en infektionsläkare"
"Äh, jaha, ja jag stannar väl här då...."
Mer väntan - klockan börjar dra sig mot 01. En sköterska kör in oss i ett annat rum med egen toa, mer dropp.. Så kommer en infektionsläkare som noga hör sig för om Ludolfs matvanor senaste tiden. De luskar tillsammans fram att han ätit kyckling som förmodlligen inte varit riktigt tillagad för en vecka sen. Jaha där har vi nog svaret... rackans campylobacter alltså... De behåller Ludolf på sjukhuset och jag kommer hem och stupar i säng vid halv 4......
Tisdag em kommer Ludolf hem, han är bättre men svag - tror jag det - men nu ska han bli pigg och jobba på torsdagen! Natten till torsdag dyker febern upp igen och det ihärdiga springandet på toa börjar om. Stackarn!! Ny kontakt med Infektionskliniken och medicin skrivs ut - något enstaka fall behöver medicin för att bli friska. 
Under tiden har jag blivit förkyld och får feber jag också,så jag tillbringar fredan i sängen - sovandes. Är piggare idag men ligger. I alla fall av och till. Skulle behöva duscha - man luktar ju inte hallon när man svettas hela tiden........ Ludolf mår i alla fall bättre - igen - och har hopp om livet och att jobba på tisdag! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0