En dag väl värd att minnas!

För ganska länge sen kom Sven hem och sa att eftersom hans jobb fyller 100 år i år, kommer det i samband med årets stämma att bli festligheter och firande. Allt efter tiden gått har planerna framskridit och till slut kom själva inbjudan. Festligheter på Grand hotell i Stockholm den 9 juni 2012. Smoking anbefalles! Denna införskaffades i god tid och efter en del googlande kom vi fram till att klänningen som inköptes till ena sonens bröllop med fördel kunde användas av mig. Även de förtjänstteckan ven fått genom åren kunde med fördel fästas på smokingen.
 
Jag skjutsade Sven till tåget på morron - nu missade han det så vi fick ta bilen så han skulle komma i tid. Efter lite strul med GPS:en (tack och lov att det finns iaf) hittade jag ut ur Stockholm igen och sen jobbade jag några timmar innan det var dags för mig att infinna mig på detta faschionabla hotell.  Möttes av frackförsedd vaktmästare som förvånat frågade om jag inte hade nån packning? Nja den hade ju Sven tagit med sig, så den skulle jag hämta. Så checkade jag in, fick nyckeln (kort) och letade upp rummet.



Ojojoj! Så fint har jag aldrig bott! Men hur i hela friden tände man lyset? Skämdes för att fråga de frackklädda vaktmästarna faktiskt, tänkte att nog Sven visste...  Toabesöket fick ske i mörker och sen gick jag till Bååtska palatset där själva stämman höll till. Jag hittade på Sven och våra väskor. Nu hade jag hunnit få lite skoskav - det var varmare än jag trodde och jag hade inga strumpor i skorna...
När Sven beundrat rummet och vi packat upp vilade vi en stund innan vi bytte om. Ja, han visste hur man tände förresten - med hjälp,av kortet, så är det ju alltid det vet ju alla...

Nu följer lite bilder så ni förstår vilken fantastiskt trevlig kväll vi hade, trots att vi inte dansade ett enda steg!



Exercis á la 1842
Vilken precision och med stor stolthet förevisade man hur en sån övning gick till.



Krutröken låg tjock efter skotten

Efter en snabb lätt måltid på Berns (middag skulle vi inte få förrän vid 8-snåret) bytte vi om till våra stassar

               
Berns                              Blenda                 min stilige Sven


Jag älskar pioner! Hela Vinterträdgården på Grand var fyllda av dom.

Det var inte det enda som fyllde Vinterträdgården. 400 män och kvinnor i smoking eller paraduniform (mycket blingbling där) och vackra klänningar samlades.
Även kungen och ÖB var inbjudna, ingen av dom kom men de hade skickat hälsningar som lästes upp förstås. Konungens skål utbringades och sen serverades förrätten.

Meny
Förrätt; Terrin på salmalax och pacinotomat med lättrökt pilgrimsmussla toppad med kalixlöjrom samt sparrissalad
Varmrätt; Örtöverbakad oxfilé och fylld spetskåldolme smaksatt med sommartryffel samt sherryvinsås
Efterrätt; Bakad chokladtartalett med jordgubbsglass samt jordgubb- och basilikasalsa (se nedan)
Goda drycker (även för oss som inte dricker alkohol)


Efterrätten, innan salsan hade serverats

Allt avåts med avbrott för underhållning av olika slag. Fältartisterna tillhör kåren och Titti Sjöblom med make sjöng. Det är härligt med vacker sång och musik!

Förtjänst- och medaljutdelning hör ju till vid militära övningar, så även här.

Så vidtog dans, vi är ju inte så haja på detta Sven och jag, så vi gick faktiskt och la oss efter ett tag. Då ville mina arma fötter som varit intryckta i trånga skor bli utsläppta igen. Det fick dom!

Vi sov skönt och vaknde runt 8. Dags för hotellfrukost av bästa klass. Tänk bara att bli uppassad av en servitör vars enda uppgift är att se till att jag får så mycket kaffe jag vill!

Utanför fönstret låg skärgårdsbåtarna och väntade på att ta människor ut bland öarna.



Vi passade på att vinka till kungen, om han nu var på plats........


Kommentarer
Postat av: Louise Karlsson

Vad vackra ni var (och är) och vilken härlig meny!

2012-06-16 @ 22:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0