Hemma på besök

Så fantastiskt!
Vi kom igår, fullständigt överpackade i bil och kärra.
Gjorde ett kaffestopp hos moster och morbror, kul att träffas igen!
Väl ute på ön såg vi vad råtalloljan ställt till med.
Brygga, stuga, stränder och stigar - allt har smetats in med en glittrande, kladdig sörja.
Saneringen pågår av kommunen, så det ligger barkspån ovanpå det mesta, ser ut som man tappat finfin spån, så det ska bli bättre.  
Oturligt nog var det högvatten när utsläppet hände, annars hade havet tagit hand om oljan.
Vi tog med oss ett lass första vändan, kläder och mat.
Sen gjorde jag middag och städade ut spindelnät och bäddade.
Sven fixade med båt och båtmotor.
Efter det var det kväller, så vi vilade i soffan tillsammans med Kisse.
Efter ett tag var Sven försvunnen.
Men vart tog han vägen?
Jo, han tog sig till släpet och körde ut ett lass med verktyg till ön.
Under tiden gjorde jag fruktsallad med vispad grädde och lite te.
Det är helt fantastiskt att sova härute!
Vaknade inte förrän 9 i morse, och då av att Ludolf ringde.
Känner mig fortfarande utsövd faktiskt...
Tredje lasset tog vi ut tillsammans idag, vi blir alltid lite retade över vår packning, men nu ör det inte så många som sett hur stor den är i år.
Båtpresseningen brukar vara utetak over verktygen på sommaren.
Det är INTE en lättpressening, utan ett fruktansvärt tungt åbäke som ska upp på ställning.
Vi bökar och bökar, drar och sliter och till slut är den på plats.
Tåtar och rep binds fast i träden och i öglor på taket för att åbäket ska ligga på plats.
Till hösten blir den båttäckare igen....
Nu är jag hemma hemma, måste jobba några dar, sen åker jag tillbaks, till vår underbara sommarö!
Får se hur långt Sven kommit med taket i köket då... 
Själv ska jag köpa massor av diskmedel (speciell sort) så jag kan skura bort en del av oljan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0